14 Nisan 2012 Cumartesi

680/GÜNEŞE YOLCULUK!

            OSMAN TÜRKOĞUZ
         osmanturkoguz@gmail.com
         İzmir; 12 Nisan 2012.

                            GÜNEŞE YOLCULUK!
         Türk Ulusu, Güneşle beraber hep Batıya yolculuk etmiştir! Bu sefer de Türk Ulusunun bahtına yeni bir Güneş gibi, Güneşle beraber, doğmak için Doğuya, Güneşe yapılan yolculuğun destanıdır bu destan!

    Eskişehir’in Belediye Başkanı ve her güzel eserin sahibi Profesör DR.Sayın Yılmaz Büyükerşen’in balmunundan yapmış olduğu 19 Tanrısal Kahramanlarımızın Yeni Bandırma Vapuruna yerleştirilen heykelleri. 

        Burada heykelleri olmayan isimsiz Kahramanlarımız da vardır. Önce Bandırma Vapurunun Mürettebatını açıklamak istiyorum. Hürriyet Gazetesi’nin, 19 Mayıs 1986günlü 13.687 sayılı nüshası:”           22 Gizli Kahraman!”

      “Mustafa Kemal’i her türlü tehlikeyi göze alarak, harap harap haldeki Bandırma vapuru ile Samsun’a 22 denizci götürmüştü. Bu Karamanların kimlikleri, bugüne kadar meçhul kalmıştı. Türkiye Denizcilik İşletmeleri Genel Müdürlüğü Merkez Kütüphanesi Şefi Şükrü Yaman, bir yıllık çaba sonucu “Bandırma’nın mürettebatının isimlerini tarih belgesi niteliğindeki maaş defterlerinden belirledi. Böylece geminin kaptanının İsmail Hakkı Durusu olduğu anlaşıldı.

Kütüphane Şefi Şükrü Yaman’ın “Türk Denizcilik Tarihi” adlı eserini hazırlarken ortaya çıkardığı belgeler arasındaki Bandırma Gemisi personeline ait 1919 yılı maaş defterlerinden tespit ettiği 22 altın adam’ın isimleri ve o dönemde aldıkları aylıkların tutarı şöyle:

        1*Süvari İsmail hakkı durusu:1871 yılında Kayseri’de dünyaya geldi. Kendisi gibi kaptan olan Hacı Ahmet Efendi’nin oğludur.1891 yılında, Yatılı Ticari Bahriye Mektebi’ni bitirerek 250 kuruş aylıkla Kayseri gemisi stajyer kaptanlığına atandı. Daha sonra çeşitli gemilerde üçüncü ve ikinci kaptanlık yaptı.1 Nisan 1915 günü Doğan Vapuru süvariliğine atandı. Aynı yıl içinde Marmara’da sefer yapan bu geminin batması üzerine, Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresince hatalı görülerek açığa alındı. Ancak İsmail Hakkı Kaptan örnekler göstererek, bu tür bir hatadan dolayı cezalandırılmaması gerektiğini belirtti. İşletmenin yönetim kurulu bu savunmayı haklı bularak kendisini 1918 yılında Ankara gemisinin ikinci kaptanı olarak atadı. İsmail Hakkı Kaptan, tarihe geçmesine neden olan Bandırma gemisi kaptanlığına 1 Mayıs 1919 günü getirildi. O tarihe kadar Marmara hattında çalışan 41 yıllık bu gemi, Karadeniz’in hırçın dalgalarına dayanabilecek güçte değildi ve bir süreden beri Haliç’te çürümeye terk edilmişti. İsmail Hakkı Kaptan, verilen emir üzerine, kısa bir hazırlık döneminden sonra gemiyi harekete hazır hale getirdi ve mürettebatıyla birlikte, Mustafa Kemal ile 18 arkadaşını Samsun’a ulaştırmayı başardı. Daha önce çalıştığı sırda bir kez batan, çıkarılarak tekrar yüzdürülen, pusulası ve pareketesi olmayan, Marmara’nın dışına bir kez bile çıkmamış bu gemiyi ustaca yöneten İsmail Hakkı Kaptan, bu hareketiyle Türk’ün Kutsal Kurtuluş Savaşı’nın başlamasına katkıda bulundu. EK: Bu gemi 1900’de Köstence limanına gitmiştir. Ostüzü.

        “O tarihte 1850 kuruş aylık alan İsmail Hakkı Kaptan,1922 yılında yaş haddinden emekliye ayrıldı ve Kurtuluş Savaşımızın zafere ulaşmasını, çekildiği köşesinden gururla izledi.22 Aralık 1940 günü aramızdan ayrıldı.”

        2*İkinci Kaptan: Üsküdarlı Tahsin(Aylığı 1000 kuruş)

        3*Başçarkçı: Mehmetağa oğlu hacı Süleyman:1865 yılında İstanbul’da doğdu.1882 yılında Osmanlı Seyr-Sefain İdaresine girerek Aralıksız 38 yıl görev yaptı.(Aylığı 1650 kuruş).

        4*Kâtip İsmail: Aylığı 1000 kuruş.

        5*Lostromo Hasan Reis: Aylığı 900 kuruş.

        6*Serdümen: Göreleli Şükrü oğlu Temel: Aylığı 600 kuruş.

        7*Ambarcı Rizeli Süleyman oğlu Mahmud: Aylığı 600 kuruş.

        8*Ambarcı Silivrili Hasan oğlu Ahmed: Aylığı 600 kuruş.

        9*Tayfalar: Süleyman oğlu cemil: Aylığı 600 kuruş.10-Hüseyin oğlu Rahmi: Aylığı 600 kuruş.11-Mesut oğlu Temel: Aylığı 850 kuruş.

        12*Birinci Kamarot Muharrem oğlu Hacı Tevfik(Ulusu):1875 yılında İstanbul’da doğdu.1 Ağustos 1900 tarihinde 200 kuruş aylıkla Plevre Vapurunda kamarot olarak çalışmaya başladı.1 Ekim 1914’te Bandırma Vapuru Birinci kamarotluğuna atandı. Aylığı 400 kuruş.

        14*Kamarot İbrahim oğlu Mehmet: Aylığı 400 kuruş.

        15*Kamarot Yamağı: Mustafa oğlu Halid. Aylığı 400 kuruş.

        16*Ateşçi Koyulhisarlı Yusuf oğlu Halid: Aylığı 600kuruş.

        17*Ateşçi Rizeli Arif oğlu Mansur. Aylığı 600kuruş.

        18*Aşçı Osman oğlu Hacı Hamdi. Aylığı 600 kuruş.

        19*Kömürcü Hasan oğlu Mehmed. Aylığı 500 kuruş.

        20*Kömürcü Mehmed Ali oğlu Ömer faik. Aylığı 500 kuruş.

        21*,Vinççi İsmail Hakkı. Aylığı 600 kuruş.

        22*Vinççi Ali oğlu Galip. Aylığı 600 kuruş.

                Gemideki Subaylar ve Memurlar:

        1*Asteğmen Abdullah,

        2*Hesap Memurları: Rahmi ve Ahmed Nuri Efendiler.

        3*Adli Müşavir Ali Rıza Bey.

        ÇAVUŞLAR:

        1*Aydınlı Ali oğlu Musa,

        2*Konyalı Mustafa oğlu Kemal,

        3*Konyalı Kemal oğlu Mustafa.

        ONBAŞILAR:

        1*Sivaslı Ali oğlu Rıfat,

        2*Sivaslı Rifat oğlu Ali.

        ERLER:

        1*Sincanlı Hüseyin oğlu Mehmed,

        2*Sincanlı Ahmed oğlu Emin,

        3*Sincanlı Mustafa oğlu İsmail,

        4*Sincanlı İbrahim oğlu Ömer,

        5*Alanyalı Kerim oğlu Mehmed,

        6*Sungurlulu Hasan oğlu Elvan,

        7*Geredeli Mehmed oğlu Mehmed,

        8*Mudurnulu Mehmed oğlu Durmuş,

        9*Geyveli Mehmed oğlu Ali,

        10*Geredeli Şakir oğlu Nuri,

        11*Akhisarlı Hasan oğlu Hüseyin,

        13*Tokatlı Abdullah oğlu Mehmed,

        14*Divrikli Abdullah oğlu Musa,

        15*Kadıköylü Mehmed oğlu Hasan,

        16*Yenihanlı Bekir oğlu Mahmud,

        17*Üsküdarlı İhsan oğlu Mehmed Lütfi

        18*İzmirli Abdullah oğlu Ali.

        9’uncu Ordu Müfettişlik Karargâhı:

       1*Dokuzuncu Ordu Müfettişi Mirliva Mustafa Kemal Paşa,

        2*Kurmay Başkanı Manastırlı Kazım(General Kazım Dirik Paşa.(1880–1941),

        3*Sağlık Müfettişi Miralay İbrahim Tali(Öngören1875–1952),

        4*Kurmay Binbaşı Ayıcı Arif(1882/İzmir suikastı1926),

        5*Kurmay Binbaşı Münir Hüsrev ( Gerede1886-1962),

6*Topçu Müfettişi Binbaşı Kemal Bey(Korgeneral Kemal Doğan(1879–1951),

7*Sıhhiye Müfettişi Muavini Binbaşı Refik Bey(Refik Saydam (1881–1942),

8*Yaver Piyade Yüzbaşı Cevad Efendi(Cevad Abbas Gürer1887–1943),

9*Yaver Piyade Yüzbaşı Mustafa Efendi(Mustafa Sabri Süsoy1876–1934),

10*Piyade Yüzbaşı Ali Şevket Efendi(Ali Şevket( Öndersev 1884–1940),

11*Piyade Yüzbaşı Mümtaz Efendi(Ali Mümtaz Tünay (1886–1946),

12*Piyade Yüzbaşı İsmail Hakkı Efendi(İsmail Hakkı Ede1886–1943),

13*Tabib Yüzbaşı Behcet Efendi,

14*Piyade Üsteğmeni Arif Hikmet Efendi(Tümgeneral Arif Hikmet Gerçeker1894–1970),

15*Piyade Üsteğmeni Hayati Efendi(1892–1926),

16*Yaver Topçu Üsteğmeni Muzaffer Efendi(Muzaffer Kılıç 1897–1959),Ankara’da Zafer çarşısı önünde kalp krizi.

17*Kâtip Faik Efendi(Faik Aybars1880–1945),

18*Kâtip Memduh Efendi(Memduh Atasev 1895–1930),

19*Yedek subay Tahir Efendi.

                           BİLGE KAĞAN:

19 SENEDE YETİŞMİŞ
19 SENE ÇİN’LE DÖVÜŞMÜŞ
19 SENE DEVLET BAŞKANLIĞI YAPMIŞ
19 KİŞİYLE ÇİN’E BAŞKALDIRMIŞLARDI.
 57 YAŞINDA ÖLDÜRÜLMÜŞTÜR, Babası İlteriş Kağan ve Annesi İlbilge Hatun ve 17 kişi ile Çine başkaldırmıştı. Ostüzü.

Bazı hainlerimizin Transatlantik yaptıkları şu Bandırma vapurunu da bir görelim.                                             Bandırma Vapuru

Bu madde the Ottoman ship hakkındadır. the district için Bandırma sayfasına bakınız.



Samsun'daki SS Bandırma replikası
Kariyer (Osmanlı İmparatorluğu)
Flag of the Ottoman Empire.svg
İsmi:
SS Bandırma (1910)
Flag of the Ottoman Empire.svgex Panderma (1894)
Flag of Greece.svgex Kymi (1883)
Flag of the United Kingdom.svgex Torocarderto (1878)
İnşa eden:
Denize indirme:
1878
Hızmet dışı:
1924
Statü:
Demolished
Genel karakteristik
Sınıf ve tipi:
Tonaj:
Uzunluk:

Bandırma Vapurunun benzeri Samsun-Doğu park’tadır.
Bandırma Vapuru Mustafa Kemal Atatürk9. Ordu Müfettişi olarak kurmayları ile birlikte İstanbul'dan Samsun'a getiren gemi.
Gemi 1878 yılında İskoçya'nın Glasgow kentinde Mac. Intyre Paisley - Huston and Cardett tersanesinde 21 sıra numarası ile 279 grostonluk yolcu ve yük vapuru olarak inşa edilmiştir. Geminin ilk sahibi Dussey and Robinson şirketi gemiyi Torocaderto adı altında 5 yıl çalıştırdı. 1883 yılında Yunanistan'daki H. Psicha Preus Firmasına satıldı. Kymi adını alarak, geminin Londra'da olan kaydı Pire Limanına alınmıştır. 1890 yılında H. Psicha Preus firması gemiyi başka bir Yunanlı firma olan Cap. Andereadis firmasına satmış, 12 Aralık 1891 tarihinde kaza sonucu batmış, aynı yıl içersinde yüzdürülüp Kıymı adı ile İstanbul Rama Derasimo firmasına satılarak İstanbul Limanına kayıt edilmiştir.
1894 yılında o zamanki Deniz Yolları İşletmesi anlamına gelen İdare-i Mahsusa'ya nakledilmiş ve Türk bayrağı çekilerek, adı Panderma olarak değiştirilmiştir. Marmara Denizi kıyılarında, Tekirdağ, Mürefte, Şarköy, Karabiga, Erdek arasında yük ve yolcu seferleri yapmıştır. İdare-i Mahsusanın statü değiştirerek 28 Ekim 1910 yılında Osmanlı Seyrüsefain İdaresi (Osmanlı Denizcilik İşletmesi) olunca geminin adı Bandırma olarak değiştirilerek posta vapuru haline getirilmiştir.
19 Mayıs 1919 tarihinde Atatürk ve Silah Arkadaşlarını Samsun'a getirdikten sonra yine posta hizmetlerine devam etmiştir. 1924 yılında Türkiye Seyrüsefain İdaresi tarafından hizmet dışı bırakılmıştır. 1925 yılında gemi Bozmacı İlhami isimli Türk armatöre satılmış, ve aynı armatör tarafından 4 ay içinde hurda olarak parçalanmıştır.
Hasan Hüseyin Ceylan, 5 Nisan 1995 tarihinde ATV'DE yayınlanan İktidar Oyunu programında, Atatürk'ün Samsun'a gittiği Bandırma Vapuru'nun resmi tarihte yazıldığı gibi bir taka olmadığını, 236 metre boyunda ve bacasının 19 metre yüksekliğinde olduğunu öne sürmüş, ekranlara da başka bir geminin fotoğrafını göstermiştir (daha sonraları inşa edilmiş yine Bandırma adındaki bir gemi). H.H. Ceylan'ın gösterdiği fotoğraftaki geminin sahibi olan Türk Denizcilik İşletmelerinin, Lloyd ve kendi kayıtlarına dayanarak yaptığı açıklamaya dayanarak Milliyet Gazetesinin 7 Mayıs 1995 tarihli yayınının 5. sayfasında Hasan Pulur, ikinci Bandırma'nın boyunun da 236 metre değil 68.59 metre, baca yüksekliğinin ise 8.40 metre olduğunu belirtmiştir. [1] Atatürk'ün Samsun'a çıktığı Bandırma Vapuru'nun boyu ise 48 metre baca yüksekliği 6 metredir.[2]

Samsun yolculuğu

Bandırma Vapuru'nun, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde önemli yeri vardır. Mustafa Kemal Paşa 9. Ordu Genel Müfettişi vazifesiyle ve mahiyeti ile birlikte İstanbul'dan Samsun'a Bandırma Vapuru ile gitmiştir. Mustafa Kemal Paşa, VI. Mehmet'in buyruğuyla Osmanlı Ordusu'nun dağıtılması sürecini denetleme ve asayiş için görevlendirilmişti. Bunun üzerine 18 silah arkadaşıyla birlikte Samsun yoluna koyulmuştur.

Vapurun yeniden inşaası

Geminin yapımına 1960 yılında ele geçen geminin orijinal projesi ışık tutmuştur. Yapımına 2000 yılında Samsun Doğupark alanında aslına uygun olarak başlanmıştır. 18 Mayıs 2003 tarihinde Recep Tayyip Erdoğan tarafından hizmete açılmıştır.

Vapurun kronolojisi

  • 1878 SS Torocarderto, İngiltere, Dussey and Robinson
  • 1883 SS Kymi, Yunanistan, H. Psicha Preus
  • 1890 SS Kymi, Yunanistan, Cap. Andreadis
  • 1894 Panderma, Osmanlı İmparatorluğu, İdare-i Mahsusa
  • 1910 Bandırma, Osmanlı İmparatorluğu, Osmanlı Seyrüsefain İdaresi
  • 1919 M.Kemal Paşa ve silah arkadaşlarını Samsun'a getirdi
  • 1924 hizmet dışı
  • 1925 parçalandı
  • 2001 yeniden inşaası
  • 2003 Bandırma Vapuru Müzesi olarak açıldı

Kaynaklar

  1. ^ Vahdettin, Mustafa Kemal ve Milli Mücadele, 7.basım, sayfa 285–287, Bilgi Yayınevi, Turgut Özakman)
  2. ^ T.Özakman Vahdettin Mustafa Kemal ve Milli Mücadele sayfa 291, dipnot 250.Aşağıdaki belgeler özel arşivimdendir!
  3. *Atatürk’le Samsuna çıktılar. Dr. Fethi Tevetoğlu,
  4. *Hürriyet Pazar,22 Mayıs 2005,Murat Bardakçı,
  5. *Hürriyet Pazar,21 Mayıs 2000,
  6. *Hürriyet,05 Haziran 2008,
  7. *Hürriyet 19 Mayıs1986,1 ve 11’inci sahifeler.

Hiç yorum yok:

İzleyiciler

Blog Arşivi